Alla inlägg den 3 april 2013

Av b4 - 3 april 2013 13:14

   Jag vill börja denna utvärdering med kritik eftersom det är psykologiskt tilltalande att börja med det negativa för att sedan gå över till något positivt och lämna läsaren med en naggande god sötma i sinnet snarare än tvärtom. Eftersom detta dessutom är en kurs i interaktionsdesign med användaren, läsaren i det här fallet, i fokus är denna handling ett exceptionellt gott sätt  på vilket jag manifesterar min entusiasm inför ämnet. Kamratbetyg är området jag ämnar kritisera och jag börjar med att ifrågasätta om det ens är regelrätt att belasta eleven med detta? Ibland misstänker jag att det är KTH's bristande resurser som gör att examinatorer tvingas till detta knep men oavsett om det stämmer eller inte anser jag att det är ett felaktigt sätt att examinera elever på och det som gör det hela ännu märkligare är att det även är betygsgrundande!? Så även om jag har utfört ett mycket gott arbete under kursens gång och behandlar ämnet med bravur men vägrar sätta betyg på mina kamrater får jag ett dåligt betyg? Då har man verkligen kommit till en punkt där man kan börja fråga sig vad kursens betyg egentligen är ett mått på...

    Om vi nu ska ta kursens gång i övrigt tycker jag att det har varit ett mycket intressant tillfälle att få prova på vad MDI är samt hur en designprocess går till. Så mycket mer än så är det inte rimligt att se det som när det handlar om en sexpoängskurs men så länge man ser det som det är jag ganska nöjd. Att göra ett seriöst och djuplodande förarbete till detta fanns det definitivt inom kursens ramar ansats till men huruvida man ska låtsas att detta i slutändan verkligen motsvarat en dylik undersökning på ett stort företag i dagens samhälle eller ej låter jag vara osagt. Jag kan föreställa mig att den fasen hade kunnat ta 2-3 månader bara den och för oss skulle den vara över på ett kick. Resten av processen kan jag tänka mig i sitt huvudutförande påvisade mer rättvist hur det i jämförelse med arbetslivet kan gå till ute i världen idag men eftersom det hela byggts på "instabil grund" så att säga anser jag ändå att man fick ta det hela för vad det var. Vi hade kunnat ha utförligare användarstudier som underlag till alla våra grundbeslut och detta känns bättre att vara öppen med snarare än tvärtom.

    Det viktigaste och mest intressanta under kursens gång var samarbetet med gruppkamraterna, hur olika roller uppstår och förmågan att inte bli förlamade och inte kunna ta beslut för att folk vill och tycker olika saker. Vikten av att kunna tänka ur ett annat perspektiv samt att bli varse dessa andra perspektiv i samband med att testpanelen fick komma med kritik var också en viktig del för att inte tala om den slutgiltiga prototypprocessen när det hela till sist kom till liv. Samarbetet i vår grupp har fungerat bra och jag tycker att alla på ett eller annat vis bidragit. Vi har kompletterat varandra men jag kan också lätt förstå att det i vissa mindre lyckade konstallationer kanske blir så att man inte kommer någon vart och nästan motarbetar varandra.... MDI handar mycket om psykologi; gruppsykologi när man arbetar och beteendepsykologi när man utformar. På så vis är det ett humanistiskt ämne i allra högsta grad men till viss del också godtyckligt och nästan kvasivetenskapligt i mina ögon eftersom människans förståelse för sin omvärld ständigt är under utveckling till följd av nya uppfinningar och konventioner och det därför egentligen inte finns något vetenskapligt "rätt" eller "fel" att falla tillbaka på som är vattentätt i alla lägen.

    Inför mitt framtida arbetsliv känner jag mig definitivt mer rustad för den här typen av process och jag kan känna att jag har förändrats i mitt tänk till följd av mycket som påpekats under kursen. Bara vikten av att sära på designprocess och implementationsprocess är en sanning som under lång tid framöver kommer att runga i mitt sinnes gröna dalar och förhoppningsvis i förlängningen innebära att det i ett framtida arbete blir lättare att skilja på arbetsrollerna som designer och programmerare... För om jag ska vara ärlig tror jag att det är möjligt att axla båda dessa roller samtidigt, även om kurslitteraturen menar att vi programmerare ska överlåta den renodlade designprocessen till någon med estetisk utbildning som tack vare denna kan komma att se och förstå saker som vi simpla tekniker blott kan drömma om!

 En anekdot... På mitt jobb har man köpt in ett väldigt dyrt arbetsfordon för närmare åtta miljoner kronor. Detta fordon är i sin funktion fulländat men användarvänligheten och -glädjen är i stort sett obefintlig. Tunn, billig ratt med plastiga knappar och symboler som betyder olika saker beroende på var man ser dem. För att inte tala om bristen på feedback till användaren när det gäller aktiverade och avaktiverade funktioner vilken är väldigt svår att dra några slutsatser av. Mörkrädd blir jag när jag inser att tyska ingenjörer inte förmår tillämpa sådana grundläggande tankar inom design som dem vi lärt oss inom loppet av några månader...

    Mina slutord blir att konstatera att jag är glad att jag fått lära känna och samarbeta med medlemmarna i min grupp och att detta ändå är en bra kurs väl värd sin tid men att kamratbetyg som del i examinationsmomentet är under all kritik. Den viktigaste kunskapen jag tar med mig på resan är blotta vetskapen om detta områdes existens och vikten av att dess plats i en arbetsprocess faktiskt bör vara upplyst och välkänd eftersom försummelse av denna i slutändan blir det där som förtar en genialisk skapelse all dess charm...

 

Med hopp om bättring och tack för vad som varit,

 

Elias

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards