Senaste inläggen

Av b4 - 21 februari 2013 09:13

Här är en post med foton på gruppmedlemmar.


Jonas
John
Mattias
Markus
Arvid
Elias
Av b4 - 18 februari 2013 22:37

Funktioner      Benjamin        Krystyna        
Lägga upp geotaggade bilder25
Skriva kommentarer24
Upvote / Downvote 14
Få upp resultat på karta32
Skicka till sociala medier 33
Tagga bilder 25
Söka efter platser 11
Översättning med Google Translate  54
Logga in med Facebook 43
Bokmärka platser 23
Browsea persongalleri 24
Stalka personer 25

1 - Funktion är väldigt viktig 

5 - Funktionen är inte viktig

// Markus 

Av b4 - 17 februari 2013 22:38

Jag valde att undersöka Googles karttjänst, Google Maps. Även om tjänsten inte i första hand vänder sig till turister så finns det trots allt möjlighet att söka på sevärdheter, restauranger osv samt att även exempelvis se betyg, kommentarer och bilder för de olika platserna som Google-medlemmar bidragit med.


Egen analys

Tjänsten vänder sig som sagt inte specifikt till turister, utan den tänkta målgruppen är mer allmän--alla som är i behov av att ta sig till en plats, oavsett vad ärendet är. Det finns möjlighet att söka på nyckelord eller namn på platser för att sedan få kartmarkörer placerade på respektive plats, och man kan vidare se betyg mm. för de olika platserna. Det finns även funktionalitet för att hitta en rutt till ett specifikt mål med hjälp av olika färdmedel: gång, cykel, bil och kollektivtrafik.


Ett problem med Google Maps ur turistperspektiv är att det är svårt att exempelvis filtrera på prisklass, få information om handikappvänlighet, öppettider osv. utan att falla tillbaka till målets egna sida.


Think aloud

Som uppgift för thinkaloudövningen bad jag min försöksperson att först söka upp ett museum om platsens historia, och därefter hitta en närbelägen restaurang att äta på. Personen gjorde en sökning och hittade smärtfritt till Historiska Museet.


Personen skulle därefter hitta en lämplig plats att äta på i närheten, och gick därför tillbaka till sökfältet för att söka på "mat". Att hitta en lämplig restaurang visade sig vara betydligt svårare--personen fick problem med att kartmarkörernas bokstäver ändrades när kartan zoomades, och platser som låg under kategorin mat utan att egentligen ha med det att göra. Personen klickade på en del markörer på kartan för att få upp mer information, och besökte webbsidor för ett par av restaurangerna för att få reda på lite mer information om de, men avfärdade allihop för att priset verkade vara för högt (något som personen själv valde att ta hänsyn till, utan att uppgiften specificerat det). Till slut gav personen upp med att försöka hitta en närbelägen restaurang med önskvärda priser.


Slutsats

Att hitta till turistmål och sevärdheter verkar inte vara något större problem med hjälp av Google Maps så länge som man kan komma på relativt generella söktermer som matchar det man vill hitta. Om man ställer ytterligare krav på platsen (pris, barnvänlighet, öppettider, handikappvänlighet osv) så kan det dock bli klurigt, eftersom inbyggt stöd för dylika funktionaliteter saknas. Som turist bör man nog se sig om efter andra tjänster, men eventuellt komplettera med Google Maps just för själva navigeringen efter att man hittat en lämplig plats att besöka.

Av b4 - 17 februari 2013 16:06

Kanske lite oortodoxt undersökte jag hur det var att hitta information med sökmotorn Google (http://www.google.com). Detta inkluderar då också de sidor som användaren når via Google för att få en helhetsbild över ett potentiellt sätt att hitta den sökta informationen via Google. Jag hoppar över den egna analysen då vi alla vet hur Google fungerar, och går istället rakt på hur det är att använda sökmotorn för ändamålet i praktiken.


Think aloud


Uppgift: Hitta ett zoo i Stockholm samt en till zoot närliggande restaurang.



Användaren utgår från från startsidan på http://www.google.com och söker på zoo stockholm. Gott om resultat visas, och användaren väljer det första resultatet, Zoos in Sweden, som ju kan tolkas vara mest relevant enligt Google. En lista på zoon visas, men det är för användaren inte direkt uppenbart var exakt varje zoo ligger, och på kartan överst på sidan är inget zoo utmärkt i Stockholmsområdet. Efter inzoomning på kartan dyker dock zoot Skansen upp. Efter att ha klickat på Skansen på kartan kommer användaren till en sida dedikerad till att visa information om Skansen, där användaren noterar exempelvis besöksadress.


Användaren återgår nu till Google och söker nu istället på restaurang skansen. Som andra resultat ser användaren en sida som ligger på skansen.se, och väljer då det då de restauranger som listas där antagligen är direkt associerade med Skansen. Användaren hamnar då på Om restauranger på Skansen, äta lunch eller middag, där ett antal olika restauranger listas. Användaren väljer den första restaurangen och klickar på namnet Stora Gungan. Användaren söker dock men information än den som listas på den nya sidan och letar sig till restaurangens egna hemsida, där användaren dels ser instruktioner för hur man tar sig dit, samt hittar vidare till menyerna. Användaren nöjer sig där.


Slutsats


Gällande just sökmotorn kan noteras att det faktum att man med mycket grundläggande söktermer i princip direkt kunde hitta högst relevanta sökträffar visar på kraften hos en mycket välgjord sökmotor. Problemen uppstår dock när det väl är dags att studera sökträffarna för att hitta den information man söker. För varje sökresultat kommer användaren att vara tvungen att på mycket kort tid lära sig hur en ny sida fungerar och hur man kan få ut relevant information. Tar detta för lång tid kommer användaren att bli frustrerad och kanske till slut ge upp och försöka sig på en ny sida. För att då kunna behålla en användare är det viktigt att en sida presenterar sitt innehåll på ett mycket överblickligt sätt där användaren inte behöver leta runt för att hitta det den söker, med en design som är intuitiv, genom att bygga på vanliga designprinciper där designen är så oplottrig som möjligt, och där varje funktion är uppenbar. Relaterade sidor bör också ha en konsekvent design; det utgjorde visserligen inget problem i detta fall, men att skansen.se skickar en till en helt annan sida för att få mer information om en av restaurangerna kan vara förvirrande för användaren då den tvingas lära sig ännu en sida.


En svaghet Google har som en följd av att det inte är en specialiserad sökmotor är att det ej går att utföra någon avancerad filtrering (prisklass, etc.). En mer specialiserad sida bör försöka ha en sofistikerad sökmotor som också inkluderar sådana filtreringsalternativ.

Av b4 - 17 februari 2013 14:23

  • Nationalitet: Polack
  • Ålder: 35
  • Barn: 5 och 2 år 
  • Teknisk kompetents: Facebook, en smartphone 
  • Reser med: Barnen och man 
  • Yrke: Sjuksköterska 

Krystyna arbetar som sjuksköterska i Gdansk. Hon arbetar mycket och har inte mycket fritid, och på den fritid som hon har spenderar hon med familjen. Hon spenderar även tid på Facebook där hon har koll på släkt, familj och vänner. Eftersom hon har spenderat mycket tid på Facebook och med sin smartphone är hon teknikvan och vet hur saker brukar fungera på Internet och liknande. 



Mål: 

  • Besöka roliga ställen med familjen 
  • Ta del av kultur och historia 
  • Barnvänliga aktiviteter 


Scenario 1:

Krystyna har bokat en resa till Stockholm för familjen. Hon vill ha en liten idé om vad hon ska göra där. Hon tar fram vår produkt och vill hitta en barnvänlig aktivitet för hela familjen. Hon tittar runt på muséer och hittar Vasamuséet. Det låter som en bra idé. 


Scenario 2:

Krystyna och familjen känner sig lite trötta och vill vakna upp genom att prova på någon aktiv aktivitet. Hon tar fram vår produkt och letar. Hon hittar snabbt några olika aktiva aktiveter, som skridskoåkning, paintball och laserdome. Därifrån väljer hon ut en rolig aktivitet.


EDIT: Denna persona är nu obsolete. Titta på den nya uppdaterade personan och scenarion.

Av b4 - 17 februari 2013 14:02

  • Nationalitet: Tysk
  • Ålder: 26
  • Teknisk kompetens: Instagram, Facebook, Flickr, Twitter 
  • Reser med: flickvän 
  • Yrke: Frilansande grafisk designer

Benjamin bor i Hamburg. Han är inte gift och har inga barn, men han bor tillsammans med sin flickvän. På dagarna när han inte jobbar går han runt på stan och shoppar. Han är medlem på flera online-communities och sociala medier. 

Benjamin älskar Apple-produkter och har en iPhone och en MacBook. Han har ett intresse av större städer och har inte någon större lust att åka ut på landet. 


Mål: 

  • Se coola ställen
  • Besöka romantiska restauranter 
  • Han vill ha information snabbt
  • Inte mainstream utan "underground" 

Scenario 1:

Benjamin kom till Stockholm sent på kvällen och sitter med flickvännen i hotellrummet och vet inte vad de ska göra dagen efter. han tar fram vår produkt på en enhet och läser om ett område, Gamla Stan, där det finns många små intressanta butiker. Nu är han nöjd för at han har en aktivitet inför nästa dag. 


Scenario 2:

Efter att han har gått runt i Gamla Stan med sin flickvän vill de ha något att äta. De tar upp sin enhet och får snabbt fram restauranter i närheten, samt vad man kan förvänta sig av den. 


EDIT: Denna persona är nu obsolete. Titta på den nya uppdaterade personan och scenarion. 

Av b4 - 17 februari 2013 13:45

Jag undersökte hemsidan www.visitstockholm.com


Egen analys
Startsidan innehåller lite för mycket information med bland annat två sökfält, editor's tips, topplista och reklam. Det primära sökfältet smälter in bra med resten av sidans blåa och vita färger medan hotelbokningens röda färg sticker ut.
Aktiviteter och ställen har oftast en karta som visar var de ligger men ibland saknas det. Det finns mer än 350 aktiviteter men knappt 70 resturanger och snabbmatställen, pizzerior och andra mindre matställen finns inte med.

Think aloud
Uppgift 1: Hitta ett zoo i Stockholm
Uppgift 2: Hitta en restaurang i närheten

Försökpersonen ser sökfunktionen och funderar ett tag på vilken kategori zoo räknas in som. Sökningen "zoo" ger bara ett resultat, Skansen, och första uppgiften är avklarad.

Försökspersonen observerar att sidan om Skansen har en karta och sparar sidan i en tabb innan han går tillbaka till startsidan. På startsidan söker han efter resturanger men söktermen "near skansen" ger inga träffar men det andra försöket med söktermen "skansen" ger en träff, Sollidens restaurang. Den andra och sista uppgiften är avklarad men försökspersonen påpekar att det var tur att Skansen hade en egen resturang.

Utan att vara helt nöjd med resultatet av sista uppgiften letade han efter en överblicklig karta på Stockholms resturanger men lyckades inte hitta någon efter att snabbt ha klicka runt på sidan.

Slutsats
I think aloud lyckades användaren snabbt lösa båda uppgifterna men eftersom sökningarna gav så få resultat finns det inga valmöjligheter förutom att välja en helt annan aktivitet. Det verkar också svårt att använda sidan för att planera mer än en sak eller hitta nästa sak att göra.

Av b4 - 17 februari 2013 13:12

Jag undersökte hemsidan http://wikitravel.org/en/Stockholm


Egen analys 

wikitravel är en wiki-liknande hemsida där det är användare som skriver innehållet. Den har 

mycket och bra information, men den vet inte riktigt vad den ska fokusera på och bara 

ger ut en stor vägg av text till användaren som lätt kan bli för mycket. Det finns information om 

allt mellan sevärdigheter, muséer, restauranter, men också information om taxi, cykling,

kollektivtrafik, stadens historia och ambassader. 


Hemsidans målgrupp är lite datorkunniga användare som kan lyckas hitta till den, och personer 

som inte ser ett problem med user generated content som wikipedia. Jag skulle också säga att 

den fokuserar sig på turister som inte har åkt än utan som ska göra det. Det är svårt att få reda 

om information om en specifik sak, utan mer en liten beskrivning utav allt. 

Den kan även för att jämföra olika resmål om man inte ens har bestämt sig för det. 


Think aloud

Uppgift 1: Hitta ett zoo i Stockholm 


Försökspersonen börjar med att söka på zoo och Stockholm i sökrutan uppe till höger, 

men det ger inte det sökta resultatet. Användaren backar sedan tillbaka och scrollar ner till menyn 

och trycker på menyvalet "Do". Användaren vet inte om att det egentligen var "See" som han skulle 

trycka på och kom nu till fel ställe. Han scrollar ner och skumläser men hittar inget zoo, och även 

om det var på rätt ställe så hade det varit väldigt lätt att missa för att det är väldigt mycket text. 


Användaren ger sedan upp och trycker på Ctrl+F och söker på zoo och hittar Skansen. Det är viktigt 

att notera dock att många användare använder inte Ctrl+F för att söka på hemsidor, och på t.ex mobiler 

finns inte den funktionalliteten. 


Uppgift 2: Hitta en restaurant i närheten av Skansen

Användaren scrollar upp högst upp och trycker nu på "Eat" i menyn, men där finns det faktiskt ingen 

information om konkreta matställen. Användaren går tillbaka där han hittade Skansen och trycker på 

länken till skansens hemsida. Där hittar han en restaurant inom Skansens område. 


Slutsats 

Tvetydligheter i menyn är väldigt dåligt för användaren inte vet om t.ex ett Zoo ligger

under "Do" eller "See", vilket skulle kunna lösas bättre med att tagga informationen

(så Skansen skulle kunna ligga i både See och Do). 


Den stora volymen utav text gör det också svårt att få reda på information snabbt. Det är mycket 

som måste filteras bort om man letar efter en specifik sak. 

Detta kommer att få en användare som vill ha sin information snabbt att överge hemsidan och välja 

något annat. 



Skapa flashcards