Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Johns studier

Av b4 - 12 februari 2013 23:13

Jag studerade Android-appen Infospot Stockholm.


Egen analys

"See & Do" är en enkel och lättförståelig lista över de intressanta resmålen i Stockholm.

Tabellformen överhuvudtaget är väldigt enkelt att förstå.

Praktiskt med lista över de resmål som man hade tänkt besöka, och lagom mycket information.

Jobbigt att den vanliga zoomfingergesten inte fungerar i kartan och att man inte kan inzooma så mycket.

Om man är ute efter någon speciell typ av aktivitet men inte känner till vad som har vad hjälper listan inte så mycket.
Vill man t.ex gå på zoo men inte i förväg känner till att Skansen har sådant blir det svårt.

 


Think-aloud

 

Uppgift:
1. Hitta roligt båtmuseum och var det ligger.
2. Hitta bra resturang i närheten (i appen)


Försökspersonen kittar direkt "Se och göra", och hittar också ganska snabbt Vasamuséet.
Börjar läsa informationen och hittar efter en stund adressen, men inte kartknappen.

Går bakåt från Vasamuseet-vyn till Se och Göra, men glömmer bort att det finns en till nivå bakom och börjar läsa på
slumpmässiga grejer på Se & Göra-vyn. Kartvyn missas också.


Efter tips om att man kan lämna Se & Göra-vyn går försökspersonen in på resturangmenyn, som dock inte listar något efter
var det ligger. Att det finns en kartvy missades också.
Efter lite letande och slumpmässigt tryckande på olika resturanger i listan får försökspersonen en till ledtråd om att det finns en kartvy.
Tyvärr är inte Vasamuséet speciellt markerad bland alla otaliga cirklar på skärmen, så det blir lite svårt att hitta närliggande resturanger.


Till slut hittar personen Vasamuséet på kartan, och en bra resturangprick på kartan. I normala fall kan man trycka på prickarna för att få information, men prickarna är ganska små. Försökspersonen försökte trycka en gång, fick inget och antog att det inte gick, så denne letade istället igen bland resturanglistan. Efter ett tips om att man faktiskt kan trycka på prickarna på kartan fick försökspersonen resturangnamnet. Då gick personen ännu en gång till resturanglistan för att få mer information, som adress o.dyl

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av b4 - 3 april 2013 13:14

   Jag vill börja denna utvärdering med kritik eftersom det är psykologiskt tilltalande att börja med det negativa för att sedan gå över till något positivt och lämna läsaren med en naggande god sötma i sinnet snarare än tvärtom. Eftersom detta dessu...

Av b4 - 2 april 2013 23:22

Under övningen fick vi titta på Grupp 3:s projekt. De har designat en mobilapplikation liknande vår, som ska ge förslag på platser som turister kan besöka under deras tid i Stockholm. Det är värt att notera att gruppen hade redan vid utvärderingstill...

Av b4 - 31 mars 2013 19:45

Nu har utvecklingsuppgiften nått sitt slut och vi har redovisat vår produkt för klassen. Om vi hade varit ute i arbetslivet kanske detta blott hade varit en startpunkt för en ny process och nya försök att hitta förbättringar inför nästa genomgång, me...

Av b4 - 25 mars 2013 12:08


  Här har vi Benjamin!

Av b4 - 18 mars 2013 10:25

I fredags träffades vi för att göra klart det sista på prototypen. Det visade sig att vi överskattat mängden tillgängligt utrymme på en mobilskärm, och vårt gränssnitt var definitivt för komplext för att få plats på skärmens yta på ett sätt som är fu...

Ovido - Quiz & Flashcards