Direktlänk till inlägg 17 februari 2013
Jag undersökte hemsidan http://wikitravel.org/en/Stockholm
Egen analys
wikitravel är en wiki-liknande hemsida där det är användare som skriver innehållet. Den har
mycket och bra information, men den vet inte riktigt vad den ska fokusera på och bara
ger ut en stor vägg av text till användaren som lätt kan bli för mycket. Det finns information om
allt mellan sevärdigheter, muséer, restauranter, men också information om taxi, cykling,
kollektivtrafik, stadens historia och ambassader.
Hemsidans målgrupp är lite datorkunniga användare som kan lyckas hitta till den, och personer
som inte ser ett problem med user generated content som wikipedia. Jag skulle också säga att
den fokuserar sig på turister som inte har åkt än utan som ska göra det. Det är svårt att få reda
om information om en specifik sak, utan mer en liten beskrivning utav allt.
Den kan även för att jämföra olika resmål om man inte ens har bestämt sig för det.
Think aloud
Uppgift 1: Hitta ett zoo i Stockholm
Försökspersonen börjar med att söka på zoo och Stockholm i sökrutan uppe till höger,
men det ger inte det sökta resultatet. Användaren backar sedan tillbaka och scrollar ner till menyn
och trycker på menyvalet "Do". Användaren vet inte om att det egentligen var "See" som han skulle
trycka på och kom nu till fel ställe. Han scrollar ner och skumläser men hittar inget zoo, och även
om det var på rätt ställe så hade det varit väldigt lätt att missa för att det är väldigt mycket text.
Användaren ger sedan upp och trycker på Ctrl+F och söker på zoo och hittar Skansen. Det är viktigt
att notera dock att många användare använder inte Ctrl+F för att söka på hemsidor, och på t.ex mobiler
finns inte den funktionalliteten.
Uppgift 2: Hitta en restaurant i närheten av Skansen
Användaren scrollar upp högst upp och trycker nu på "Eat" i menyn, men där finns det faktiskt ingen
information om konkreta matställen. Användaren går tillbaka där han hittade Skansen och trycker på
länken till skansens hemsida. Där hittar han en restaurant inom Skansens område.
Slutsats
Tvetydligheter i menyn är väldigt dåligt för användaren inte vet om t.ex ett Zoo ligger
under "Do" eller "See", vilket skulle kunna lösas bättre med att tagga informationen
(så Skansen skulle kunna ligga i både See och Do).
Den stora volymen utav text gör det också svårt att få reda på information snabbt. Det är mycket
som måste filteras bort om man letar efter en specifik sak.
Detta kommer att få en användare som vill ha sin information snabbt att överge hemsidan och välja
något annat.
Jag vill börja denna utvärdering med kritik eftersom det är psykologiskt tilltalande att börja med det negativa för att sedan gå över till något positivt och lämna läsaren med en naggande god sötma i sinnet snarare än tvärtom. Eftersom detta dessu...
Under övningen fick vi titta på Grupp 3:s projekt. De har designat en mobilapplikation liknande vår, som ska ge förslag på platser som turister kan besöka under deras tid i Stockholm. Det är värt att notera att gruppen hade redan vid utvärderingstill...
Nu har utvecklingsuppgiften nått sitt slut och vi har redovisat vår produkt för klassen. Om vi hade varit ute i arbetslivet kanske detta blott hade varit en startpunkt för en ny process och nya försök att hitta förbättringar inför nästa genomgång, me...
I fredags träffades vi för att göra klart det sista på prototypen. Det visade sig att vi överskattat mängden tillgängligt utrymme på en mobilskärm, och vårt gränssnitt var definitivt för komplext för att få plats på skärmens yta på ett sätt som är fu...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
9 |
10 | |||
11 |
12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
17 | |||
18 | 19 |
20 |
21 | 22 |
23 |
24 |
|||
25 | 26 | 27 |
28 |
||||||
|